Hvordan behandles meldingene til Rett i kartet?

Norge 1 : 50 000

Innmeldinger blir behandlet fortløpende, og kartgrunnlaget blir oppdatert i løpet av en uke. Stedsnavn er regulert etter lov om stadnamn (stedsnavnloven). Det gjelder spesielle regler for hvordan navn skal skrives, og for saksbehandlingen. Innspill om stedsnavn kan derfor ta lengre tid å saksbehandle.

Veger

Innmeldinger fra Rett i kartet blir behandlet forløpende. Behandlingstiden varierer avhengig av type feil, og tilbakemelding gis så fort saken er behandlet.

Adresser

Det er kommunene som er adressemyndighet og har ansvaret for å opprette og vedlikeholde adresseregisteret. Kartverket mottar og vurderer innmeldingene fra Rett i kartet. Feilen blir meldt til den aktuelle kommunen, med anmodning om at det rettes. I henhold til matrikkelloven §26 og matrikkelforskriften §19 første ledd skal retting, endring eller tilføying av opplysninger i matrikkelen være behandlet og eventuelt ført i matrikkelen innen 6 uker. Denne tidsfristen gjelder ikke for feil som er meldt inn via Rett i kartet.

Tur- og friluftsruter

For mer informasjon om kartlegging og forvaltning av ruter, se artikkel på kartverket.no om nasjonal database for tur- og friluftsruter.

Kontaktinformasjon: Kartverkets kundesenter | 08700 | kundesenter@kartverket.no